Economie

Hoeveel bedrijven gaan er volgens het CBS in totaal in 2009 falliet?

kasper

Getipt door: 

Gesteld op 17 augustus 2009 om 16:00

Deadline: 30 september 2009 om 18:00

Het aantal bedrijven in Nederland dat in het eerste halfjaar van 2009 over de kop ging is meer dan verdubbeld tot 3500, vergeleken met dezelfde periode in 2008. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekend.

Deze vraag is uitgekomen

Het antwoord is 8.000 tot 10.000.

6% Minder dan 4.000
34% 4.000 tot 6.000
42% 6.000 tot 8.000
13% 8.000 tot 10.000
5% 10.000 of meer

In 2009 zijn volgens het CBS 8040 bedrijven failliet gegaan. 6995 vennootschappen e.d. en 1045 eenmanszaken.

Van de Wistikal deelnemers heeft 13% de vraag voorspeld en 1% koos voor 'boeit me niet'.

83 reacties

Harrakel

Harrakel zei op 28 december 2009 om 17:10

Nog geen cijfers van het CBS zoals gevraagd wordt, maar dit lijkt me wel een goede graadmeter om alvast droevig te worden over mijn score op deze vraag:

7045 bedrijven failliet blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van informatieleverancier Dun & Bradstreet.
http://www.nu.nl/economie/2152059/jaar-twee-derde-meer-faillissementen.html

Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 19 januari 2010 om 00:07

Volgens diecijfers zijn er in teerste halfjaar ook meer dan 5300 faillisementen uitgesproken. In de inleiding wordt gesproken over 3500 bedrijven, dus waar zit het verschil in orakel?
Orakel van Landgraaf

Orakel van Landgraaf zei op 19 januari 2010 om 06:34

Jovaliola zei:

Volgens diecijfers zijn er in teerste halfjaar ook meer dan 5300 faillisementen uitgesproken. In de inleiding wordt gesproken over 3500 bedrijven, dus waar zit het verschil in orakel?


Verdraaid goede vraag. Die 3.500 zie ik in de tabel niet terug, dus ik ben zelf ook wel benieuwd waar die cijfers vandaan komen...
jenscarlos

jenscarlos Zilveren Uil behaald in Februari 2009 Bronzen Uil behaald in Mei 2009 Gouden Uil behaald in Augustus 2009 zei op 19 januari 2010 om 07:09

Het totaal van 10.550 is inclusief natuurlijke personen... De vraag gaat over het aantal bedrijven.
jenscarlos

jenscarlos Zilveren Uil behaald in Februari 2009 Bronzen Uil behaald in Mei 2009 Gouden Uil behaald in Augustus 2009 zei op 19 januari 2010 om 07:59

Totaal aantal faillissementen bij bedrijven staat t/m november 2009 op 7.396. De cijfers van december 2009 zijn nog niet bekend, nog even afwachten dus!
Ricars

Ricars Bronzen Uil behaald in Oktober 2009 zei op 24 januari 2010 om 14:39

http://www.faillissementen.com/nieuws.php

ook nog een link, maar geen officiële cijfers van het CBS
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 24 januari 2010 om 14:47

NOS meldt ruim 8000, fd ruim tienduizend. Volgens mij is t echte antwoord net onder de 8-duizend. (hoop ik vooral)
pphh

pphh zei op 24 januari 2010 om 14:49

vorig jaar zijn de cijfers pas op 17 maart verschenen, even voor de ongeduldigen onder ons...
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijven/cijfers/kerncijfers/faillissementen-sl.htm
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 24 januari 2010 om 15:15

Jovaliola zei:

NOS meldt ruim 8000, fd ruim tienduizend. Volgens mij is t echte antwoord net onder de 8-duizend. (hoop ik vooral)

Het gaat er om spannen.
Het CBS heeft alleen de decembercijfers van de eenmanszaken nog niet. Vennootschappen december staan inmiddels ook online. Tussenstand is nu: 7938
Gemiddeld zijn er dit jaar per maand 87 eenmanszaken failliet gegaan, vorig jaar zijn er in december 58 eenmanszakenfailliet gegaan.
Jeroen

Jeroen Gouden Uil behaald in Augustus 2008 zei op 29 januari 2010 om 19:25

Hier staat toch 10 550? Of is dit nog een inschatting? er staat wel een * bij 2009 maar geen uitleg wat een * is...
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37289&D1=0-6&D2=(l-20)-l&HD=090519-1144&HDR=T&STB=G1
5th

5th zei op 29 januari 2010 om 19:34

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37289&D1=0-6&D2=(l-20)-l&HDR=T&STB=G1&CHARTTYPE=1&VW=T .. :

Verklaring van de in de tabel gebruikte symbolen:
* : voorlopig cijfer
pphh

pphh zei op 29 januari 2010 om 19:37

je was sneller dan ik 5th, ik had hem ook net gevonden :)
themaster

themaster zei op 29 januari 2010 om 20:11

Heel vreemd, maar als ik optel kom ik op 10545.
Jeroen

Jeroen Gouden Uil behaald in Augustus 2008 zei op 29 januari 2010 om 20:13

themaster zei:

Heel vreemd, maar als ik optel kom ik op 10545.
Daar zijn het voorlopige cijfers... ze zijn nog zoekende ;-)
themaster

themaster zei op 29 januari 2010 om 20:16

Hehehe...
pphh

pphh zei op 29 januari 2010 om 20:22

ja alle cijfers verschillen, als je alle maanden apart optelt kom je op 10547, als je de kwartalen telt op 10545 en het totaal staat op 10550
kortom, ik denk dat we even moeten wachten op de definitieve cijfers :)
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 29 januari 2010 om 20:24

Natuurlijke personen zijn geen bedrijven!
pphh

pphh zei op 29 januari 2010 om 21:04

er wordt bij het beheer van bedrijven een verschil gemaakt tussen rechtspersonen en natuurlijke personen, het verschil zit in de aanspreekbaarheid bij faillissement.
ik denk dat ze dat zo bedoelen, maar het is aan de leiding om dat te beslissen...
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 29 januari 2010 om 21:45

Is eerder in de reacties albesproken. Uitgaande van de inleiding tellen ze niet mee.
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 29 januari 2010 om 21:46

Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening
pphh

pphh zei op 29 januari 2010 om 22:31

als je uit moet gaan van de inleiding, waar ze het hebben over een verdubbeling t.o.v. vorig jaar naar 3500 zou het in de grafiek alleen om de kolom 'vennootschappen e.d.' gaan. (1686 en 1842 in het 1e en 2e kwartaal)
Dan staat het totaal voor 2009 op (voorlopige cijfers) 6980...

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37289&D1=0-6&D2=(l-20)-l&HD=090519-1144&HDR=T&STB=G1
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 30 januari 2010 om 10:46

Ik denk (mijn mening) dat het niet nodig is om te gaan discusseren wat onder de definitie bedrijf valt.

omstreeks 12 februari komen de niewe cijfers. Tussenstand is nog steeds 7938 en we hoeven alleen nog te wachten op het aantal faillisementen van de eenmanszaken in december. Het wordt nog spannend of het aantal net boven of net onder de 8000 zal eindigen. Het totaal uit de 2e kolom geeft dan het antwoord.
Newsfreak

Newsfreak zei op 30 januari 2010 om 12:53

Tot 29 december 2009 zijn er 8012 bedrijven failliet gegaan.
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 30 januari 2010 om 16:43

Newsfreak zei:

Tot 29 december 2009 zijn er 8012 bedrijven failliet gegaan.

bron?
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 30 januari 2010 om 17:08

Geen cijfers van CBS, maar denk dat t aardig in de buurt zal komen
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 12 februari 2010 om 11:20

Newsfreak zei:

Tot 29 december 2009 zijn er 8012 bedrijven failliet gegaan.


Het definitieve cijfer t/m 31 december is: 8040
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37289&D1=1&D2=269-289&HDR=T&STB=G1&VW=T
Ralphvanes

Ralphvanes zei op 12 februari 2010 om 12:54

Zo, dat is maar net! Na die foutreeks is een goede gok wel weer eens fijn!
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 12 februari 2010 om 13:07

Ralphvanes zei:

Zo, dat is maar net! Na die foutreeks is een goede gok wel weer eens fijn!

Was geen gok, gewoon een goede voorspelling :-)
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 13:55

Deze kan ook nog uitkomen: 8040 (8000 - 10000) bedrijven failliet in 2009.
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 15 februari 2010 om 14:52

Wordt hier ook niet gewacht op een officieel persbericht..
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 15:24

Het officiele persbericht meldt op basis van de statline gegevens: 'Het aantal uitgesproken faillissementen van bedrijven en instellingen exclusief eenmanszaken kwam het afgelopen jaar uit op zevenduizend.' (statline 6.995) en 'In 2009 werden duizend eenmanszaken, waaronder veel zzp'ers, failliet verklaard?, aldus het CBS. ?Dat is 31 procent meer dan in 2008.' (statline 1045)
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 15:39

Het persberich rondt dus af en geeft aan dat 8.000 bedrijven failliet zijn gegaan (7000+1000). De officiële brongegevens geven 8.040 aan (6.995 + 1.045)
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-012-pb.htm
jenscarlos

jenscarlos Zilveren Uil behaald in Februari 2009 Bronzen Uil behaald in Mei 2009 Gouden Uil behaald in Augustus 2009 zei op 15 februari 2010 om 15:43


Het aantal uitgesproken faillissementen van bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) kwam in 2009 uit op 7,0 duizend.
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 15 februari 2010 om 15:53

klopt jenscarlos, na een half jaar was het 3500.
dat is overeenkomstig met de vierde kolom. En dan kom je uit op 6995.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37289&D1=0-6&D2=(l-20)-l&HD=090519-1144&HDR=T&STB=G1
frankthetank

frankthetank zei op 15 februari 2010 om 15:56

Dan is er nog de kwestie van het wel/niet meetellen van eenmanszaken, zoals Corival in zijn berekening heeft gedaan?
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 16:07

Misschien is een eenmanszaak geen bedrijf
Even opzoeken op wikipedia.....
'Een bedrijf met maar één eigenaar, die voor eigen rekening werkt, wordt een eenmanszaak genoemd'. Is dat ook weer duidelijk.
@master: dat is toch dezelfde link als ik had toegevoegd
themaster

themaster zei op 15 februari 2010 om 16:19

Ik snap het niet meer.
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 15 februari 2010 om 16:20

wel mooi dat je drie kanten op kunt ;)
themaster

themaster zei op 15 februari 2010 om 16:29

Maar waarom zegt CBS 10,5 duizend faillissementen en 8040?
frankthetank

frankthetank zei op 15 februari 2010 om 16:32

themaster zei:

Maar waarom zegt CBS 10,5 duizend faillissementen en 8040?


Het zijn sadistische mindfuckers, eindbaas. Verlaat Valentijnscadeautje voor al je geliefde voorspellers: 6000-8000, 8000-10000 en 10000 of meer zijn alle goed! Ik heb hier dan wel geen baat bij als niet-voorspeller, maar desalniettemin! :')
Dusbaba

Dusbaba Bronzen Uil behaald in Juni 2009 zei op 15 februari 2010 om 17:11

@themaster: Aantal failiisementen verschilt, afhankelijk van wat je meetelt:
bedrijven+natuurlijke personen+eenmanszaken = 10.500
bedrijven+eenmanszaken = 8.040
bedrijven (excl eenmanszaken) = 6.995
frankthetank

frankthetank zei op 15 februari 2010 om 17:12

Dusbaba zei:

@themaster: Aantal failiisementen verschilt, afhankelijk van wat je meetelt:
bedrijven+natuurlijke personen+eenmanszaken = 10.500
bedrijven+eenmanszaken = 8.040
bedrijven (excl eenmanszaken) = 6.995


Of dit natuurlijk. :')
rené

rené zei op 15 februari 2010 om 17:21

Ik heb de vraag niet ingevuld.. ;-)

Bedrijven moeten jaarcijfers deponeren bij KvK.
Eénmanszaken niet ...
Wellicht is dát een criterium voor een beoordeling van de uitkomst?
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 15 februari 2010 om 17:35

Als er bij de beantwoording, net als in de vraagstelling, geen verschil wordt gemaakt om wat voor soort bedrijven het gaat is volgens mij het enige juiste antwoord 10500. Aan de andere kant, er was ook niet duidelijk of o.a. zzpers als bedrijf gezien zouden worden.
marcelha

marcelha Zilveren Uil behaald in Juni 2010 zei op 15 februari 2010 om 18:48

Een eenmanszaak is wel een bedrijf.
Natuurlijke personen zijn geen bedrijf.
Maar als een eenmanszaak failliet gaat, gaat een natuurlijk persoon hoogstwaarschijnlijk ook failliet.
Over zzp'ers twijfel ik nog of dit als 'bedrijf' wordt gezien. Ligt er waarschijnlijk aan of ze bij de kvk als eenmanszaak ingeschreven staan.

Aan de hand van bovenstaande reacties ga ik er van uit dat het goede antwoord 8040 is.

(Ga nu eens uitzoeken of dat gunstig is voor het antwoord dat ik heb gegeven)
marcelha

marcelha Zilveren Uil behaald in Juni 2010 zei op 15 februari 2010 om 18:52

marcelha zei:



(Ga nu eens uitzoeken of dat gunstig is voor het antwoord dat ik heb gegeven)


Nee dus. Zocht trouwens de vraag via de zoekfunctie en failliet, maar kon de vraag niet vinden. Blijkt er in de vraag falliet te staan. Ik vind ongeldig verklaren deze vraag :P
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 18:55

@stoux: Een natuurlijk persoon is geen bedrijf. Als jij je rekeningen niet betaald, ga je misschien failliet. Dit heeft niets met bedrijven te maken. Het CBS rapporteert over alle soorten faillisementen, maar de vraag ging alleen over bedrijven.

Alle bedrijven en alle natuurlijke personen = 10.500
Alle bedrijven (eenmanszaken en vennootschappen) = 8.040
Bedrijven excl. eenmanszaken = 6.995
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 18:58

Als Sven Kramer 3x goud wint en Nicolien Sauerbrij 1x. Dan staat er in het medailleklassement dat Nederland 4 gouden medailles heeft gehaald. Maar het antwoord op de vraag 'Hoeveel gouden medailles haalt Sven Kramer' blijft dan natuurlijk 3.
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 19:07

De definitie van Natuurlijk persoon door het CBS: 'Het gaat hier om 'de gewone man of vrouw' die geen eigen zaak zonder afgescheiden vermogen bezit en die die door privé schulden in de problemen is geraakt en niet (succesvol) gebruik heeft kunnen maken van de schuldsaneringsregeling....'
themaster

themaster zei op 15 februari 2010 om 19:19

Dusbaba zei:

@themaster: Aantal failiisementen verschilt, afhankelijk van wat je meetelt: bedrijven+natuurlijke personen+eenmanszaken = 10.500 bedrijven+eenmanszaken = 8.040 bedrijven (excl eenmanszaken) = 6.995
Kijk, da's wat ik wilde weten. Dank je!
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 15 februari 2010 om 20:12

@ Corival, de definitie van een bedrijf:
Een bedrijf is een organisatie [1] van mensen en middelen met als doel het leveren van producten of het verlenen van diensten aan andere organisaties [1] of particulieren. De term bedrijf wordt in dit boek gebruikt voor alle ondernemingen, instellingen en andere organisaties [1] ? zowel met als zonder winstoogmerk ? die producten leveren of diensten.
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 15 februari 2010 om 20:14

Vervolgens geeft het doorlezen van deze link aan

http://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/freelancer-versus-eenmanszaak

dat in de vraagstelling van deze vraag niet de zzpers zijn meegenomen. Mijns insziens in elk geval. En de vraag is hoe mensen deze vraag beantwoord hebben.
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 15 februari 2010 om 20:15

corival zei:

De definitie van Natuurlijk persoon door het CBS: 'Het gaat hier om 'de gewone man of vrouw' die geen eigen zaak zonder afgescheiden vermogen bezit en die die door privé schulden in de problemen is geraakt en niet (succesvol) gebruik heeft kunnen maken van de schuldsaneringsregeling....'


Daar is geen speld tussen te krijgen, die moet je dus inderdaad niet meetellen.
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 15 februari 2010 om 20:57

In de inleiding gaat t niet over eenmanszaken. Dat kun je afleiden uit de cijfers van CBS, 3500 na een half jaar. Uitgezonderd eenmanszaken.
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 23:05

De vraag is: 'Hoeveel bedrijven....volgens het CBS'
Volgens het CBS is een eenmanszaak ook een bedrijf:
'Eenmanszaak: Rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid met één natuurlijke persoon (m/v) als eigenaar van het bedrijf.'
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/begrippen/default.htm?ConceptID=3790

Volgens het CBS zijn dus 8040 bedrijven failliet gegaan in 2009.
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 15 februari 2010 om 23:25

En het verschil tussen eenmanszaak, zzp en freelance? wat wordt daarover gezegd bij het cbs?
Jeroen

Jeroen Gouden Uil behaald in Augustus 2008 zei op 15 februari 2010 om 23:30

Jovaliola zei:

In de inleiding gaat t niet over eenmanszaken. Dat kun je afleiden uit de cijfers van CBS, 3500 na een half jaar. Uitgezonderd eenmanszaken.
Mee eens, dan klopt het met de uitleg bij vraag. En zo was de vraag bedoeld lijkt met. Dan zou het antwoord 6.995 zijn.
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 23:31

Stoux zei:

En het verschil tussen eenmanszaak, zzp en freelance? wat wordt daarover gezegd bij het cbs?

'In 2009 werden 1,0 duizend eenmanszaken, waaronder vele zzp?ers, failliet verklaard.'

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-012-pb.htm
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 15 februari 2010 om 23:34

Jeroen zei:

Mee eens, dan klopt het met de uitleg bij vraag. En zo was de vraag bedoeld lijkt met. Dan zou het antwoord 6.995 zijn.

Toelichting is zoals vele malen door jullie aangegeven niet relevant bij het beantwoorden van de vraag. De vraag is helder: Hoeveel bedrijven zijn er failliet gegaan volgens het CBS.
Een eenmanszaak is een bedrijf (ook volgens het CBS)
Jeroen

Jeroen Gouden Uil behaald in Augustus 2008 zei op 15 februari 2010 om 23:40

corival zei:


Toelichting is zoals vele malen door jullie aangegeven niet relevant bij het beantwoorden van de vraag. De vraag is helder: Hoeveel bedrijven zijn er failliet gegaan volgens het CBS.
Een eenmanszaak is een bedrijf (ook volgens het CBS)
Dat is ook weer waar... wat lastig weer... tjatjatja. 8.040 of 6.995 We zullen we morgen op kantoor eens een discussie over hebben.
Dusbaba

Dusbaba Bronzen Uil behaald in Juni 2009 zei op 16 februari 2010 om 10:53

Mijn mening (voor zover daar iemand op zit te wachten): het CBS houdt bij hoeveel bedrijven failliet gaan. Halverwege het jaar waren het er 3.500. Daarover is een vraag gesteld. Eind van het jaar is dat getal uitgekomen op 6.995. Dat wij met zijn allen vinden dat eenmanszaken ten onrechte niet worden meegeteld, is dan niet zo relevant. We moeten niet achteraf de definitie gaan aanpassen.
cin

cin zei op 16 februari 2010 om 11:07

Nee wij moeten zeker geen discussie's houden met wat WIJ en er allemaal van vinden(iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over)
Dus ben ik het wel met je eens.
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 16 februari 2010 om 12:12

@dusaba: De toelichting bij de vraag komt uit het AD. Nu zijn er volgens het AD in 2009 ruim 10.500 bedrijven failliet gegaan?? http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economie/article/detail/463010/2010/02/12/Hoogste-aantal-faillissementen-ooit.dhtml
Dit is precies de reden waarom de toelichting niet relevant is bij het antwoord. In de vraag staat dat het CBS als bron geldig is.
Dusbaba

Dusbaba Bronzen Uil behaald in Juni 2009 zei op 16 februari 2010 om 12:43

@corival: Er zijn nu meerdere cijfers in omloop. De toelichting is dan natuurlijk wel van belang om te bepalen wat precies de vraag was. Daar wordt gesproken over 'bedrijven' en '3500'. Dat cijfer is volgens het CBS uitgekomen op 6.995:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/veiligheid-recht/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-012-pb.htm
Dusbaba

Dusbaba Bronzen Uil behaald in Juni 2009 zei op 16 februari 2010 om 12:44

Het CBS zegt: 'Het aantal uitgesproken faillissementen van bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) kwam in 2009 uit op 7,0 duizend. Dat is 82 procent hoger dan een jaar eerder (3,8 duizend faillissementen). Onder natuurlijke personen steeg het aantal faillissementen van 2,2 duizend in 2008 tot 2,5 duizend in 2009 (+14 procent). In 2009 werden 1,0 duizend eenmanszaken, waaronder vele zzp?ers, failliet verklaard. Dat is 31 procent meer dan in 2008 (0,8 duizend faillissementen).'
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 16 februari 2010 om 17:39

@Dusbaba: Half januari was al bekend dat er exclusief eenmanszaken 6995 faillisementen waren. De vraag is toen niet uitgekomen, want er werd gewacht totdat de cijfers van de eenmanszaken (dat zijn namelijk volgens de literatuur en de definitie van het CBS ook bedrijven) over december bekend werden. Het kon toen nog 2 kanten op. In je reactie hierboven geeft het CBS inderdaad aan dat er 7,0 duizend + 1,0 duizend bedrijven failliet zijn gegaan.
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 16 februari 2010 om 17:46

Dusbaba zei:

@corival: Er zijn nu meerdere cijfers in omloop.

Daarom heet het ook centraal bureau voor de statistiek. Ze houden meerdere statistieken bij per onderwep. Daarom is het ideaal dat ze een begrippenlijst hebben die altijd helder is. Volgens het CBS is een eenmanszaak een bedrijf. Ik ken trouwens ook geen enkele definitie van 'bedrijf' die eenmanszaken uitsluit... En nogmaals de toelichting weegt (volgens de spelleiding) niet mee bij het beantwoorden van de vraag
Jeroen

Jeroen Gouden Uil behaald in Augustus 2008 zei op 16 februari 2010 om 18:21

Het is 8040 geworden. De vraag was hoeveel 'bedrijven', en een eenmanszaak is ook een bedrijf.
Jeroen

Jeroen Gouden Uil behaald in Augustus 2008 zei op 16 februari 2010 om 18:23

corival zei:


Daarom heet het ook centraal bureau voor de statistiek......
Omdat je de vraag goed had mot je nu je glanzen bol stukgooien ;-)
corival

corival Bronzen Uil behaald in December 2008 Gouden Uil behaald in Juli 2009 Zilveren Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in November 2009 Gouden Uil behaald in December 2009 Zilveren Uil behaald in Januari 2010 Gouden Uil behaald in Februari 2010 Zilveren Uil behaald in Maart 2010 Zilveren Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Mei 2010 zei op 16 februari 2010 om 18:37

Jeroen zei:

Omdat je de vraag goed had mot je nu je glanzen bol stukgooien ;-)

Ik zal de volgende 3 vragen blind beantwoorden.
Stoux

Stoux Zilveren Uil behaald in Februari 2010 Gouden Uil behaald in Maart 2010 zei op 16 februari 2010 om 18:44

En nog 87 punten ook..maar goed, waarschijnlijk is dit het enige juiste antwoord op de vraag :)
themaster

themaster zei op 16 februari 2010 om 19:14

Stoux zei:

En nog 87 punten ook..maar goed, waarschijnlijk is dit het enige juiste antwoord op de vraag :)
Ja man, wat een extreme spanning. Zonder tegen Corival te zijn, ben ik voor jou!
Dusbaba

Dusbaba Bronzen Uil behaald in Juni 2009 zei op 16 februari 2010 om 22:32

Jeroen zei:

Het is 8040 geworden. De vraag was hoeveel 'bedrijven', en een eenmanszaak is ook een bedrijf.

De vraag was ook 'volgens het CBS'. Het CBS gaat uit van 6.995. Maar goed, ik zal me erbij neerleggen...
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 16 februari 2010 om 22:49

Tja inleiding telt niet. Maar 3500 na half jaar, dan denk je t gaat economisch weer iets beter. Dus zal wel tussen de 6 en 8 uitkomen. Maarja de info klopte dus niet.. Jammer
petjepier

petjepier Gouden Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in April 2010 zei op 17 februari 2010 om 11:05

rené zei:

Ik heb de vraag niet ingevuld.. ;-)

Bedrijven moeten jaarcijfers deponeren bij KvK.
Eénmanszaken niet ...
Wellicht is dát een criterium voor een beoordeling van de uitkomst?


Meer met Rene eens.
Dusbaba

Dusbaba Bronzen Uil behaald in Juni 2009 zei op 17 februari 2010 om 15:49

Een vof hoeft ook geen jaarcijfers te deponeren bij de KvK.
rené

rené zei op 17 februari 2010 om 16:20

Een VOF wordt aangegaan door meerdere personen, waarbij de vennoten iets inbrengen in de VOF. Een VOF is dus als een bedrijf aan te merken.
Het vermogen in de VOF is gescheiden van het privévermogen.

Bij een EENMANSZAAK is dit duidelijk niet het geval. Het gegenereerde inkomen wordt als privé persoon aangegeven bij de Belastingdienst naast andere inkomsten uit een vaste dienstbetrekking.
Dit zou ik niet als een bedrijf willen aanmerken, in de zin als hier gevraagd.
frankthetank

frankthetank zei op 17 februari 2010 om 16:21

Nogmaals, er werd uitgegaan van het CBS en het CBS definieert een eenmanszaak als bedrijf. Is niet echt veel tussen te krijgen.
Jovaliola

Jovaliola Gouden Uil behaald in Mei 2009 Zilveren Uil behaald in Augustus 2009 Zilveren Uil behaald in September 2009 Gouden Uil behaald in Oktober 2009 Zilveren Uil behaald in December 2009 Gouden Uil behaald in Januari 2010 Bronzen Uil behaald in Maart 2010 Bronzen Uil behaald in April 2010 Gouden Uil behaald in Juni 2010 zei op 17 februari 2010 om 16:47

de defenities van CBS zijn inderdaad leidend. Maa rtoch vraag ik af hoe dan het bericht van de inleiding heeft kunne ontstaan. Want journalisten laten het niet na om cijfers hoger op te voeren als dat kan..
(maar zoals bekend is de combinatie journalisten en cijfers en ongelukkige)
marcelha

marcelha Zilveren Uil behaald in Juni 2010 zei op 17 februari 2010 om 18:31

rené zei:



Bij een EENMANSZAAK is dit duidelijk niet het geval. Het gegenereerde inkomen wordt als privé persoon aangegeven bij de Belastingdienst naast andere inkomsten uit een vaste dienstbetrekking.


Dit is bij een VOF ook, maar dan wordt het resultaat van de VOF eerst verdeeld over het aantal vennoten, maar ze geven het privé aan.